Administrator - Opsætning af GeoNote og BeboerAAB

På denne side finder du en række videoer der kan vejlede dig i hvordan GeoNote og BeboerAAB opsættes.

Mener du der mangler en undervisningsvideo, er du velkomment il at skrive til ejendomsservice@aab.dk. Vi bestræber os på at få lavet undervisningsmateriale så hurtigt vi kan. Dog, forbeholder vi os retten til at sortere i hvilket materiale der skal laves ud fra hvorvidt at der er en generel brugbarhed på tværs, af et givent forslag til undervisningsmateriale.

1. Opsætning af komponenter i BeboerAAB

Noder, komponenter og indberetningsstier

En komponent i BeboerAAB er sammensat af flere ‘noder’. Man kan se en node som en lille legoklods. Sætter vi nok legoklodser sammen, får vi lige pludselig en bil, et hus eller noget lignende; en komponent.

Så ved at sætte flere noder sammen, får vi altså en komponent.

Hvis du vil lære mere om noder, komponenter og hvordan man laver en indberetningssti i BeboerAAB, kan du se videoen til højre.

I videoen gennemgår vi alt fra A – Å ift. sammensætning af en ny indberetningssti i BeboerAAB.

Klik på videoen til højre for at lære mere.

1.2. Aktiver din indberetningssti i BeboerAAB

Formular design og aktivering af din indberetningssti

Når du har designet din komponent, skal den først oprettes i en formular, og herefter skal den aktiveres i den/de afdeling du ønsker den er synlig.

Klik på videoen til højre for at lære mere.

Opmærksom: Sidder du som administrativ bestyrelse og er i gang med at design og offentliggøre en ny indberetningssti I har lavet, skal du være opmærksom på, at det kun er i den afdeling du sidder som administrativt bestyrelsesmedlem for, som skal have din nye indberetningssti aktiveret. Pr. design, vil du kun have mulighed for at aktivere flowet for den afdeling du er administrativt bestyrelsesmedlem i – så vær’ opmærksom på dette.

 

1.2.1. Aktiver funktionærindberetning i GeoNote

Vores funktionærer opdager fra tid til anden opgaver når de går rundt i vores afdelinger, og også disse opgaver skal ind i GeoNote så de kan tildeles.

Vores funktionærer kan bruge BeboerAAB til at oprette opgaver til GeoNote, for at dette kan lade sig gøre, skal vi have aktiveret funktionærindberetning i GeoNote. Se videoen til højre for at lære mere om dette.

Vil du lære om hvordan funktionæren bruger “funkionærindberetning” kan du klikke her.

2. Sådan laver du et dataudtræk i GeoNote

Data i GeoNote

Data kan fortælle os meget. Data fra GeoNote kan fortælle os om der er særlige områder vi holde vores fokus på, det kan hjælpe os med at planlægge driften mere effektivt og smart, og, det kan fortælle os noget om den generelle tilstand.

Men at manipulere data kræver at man har viden om det. Af programmer der kan være nyttige er Excel og Power BI. For den avancerede bruger kan Python også være en god mulighed.

På denne side lærer vi dig dog ikke hvordan man manipulere data i et af de ovenstående programmer. Her viser vi blot, hvordan vi trækker data ud af GeoNote – så det kan manipuleres i et andet program.

Klik på videoen til højre for at lære mere.

For at finde en beskrivelse af hvordan man i Økonomi behandler dataudtrækkene, og generer vores KPI, kan I klikke her.

3. Standardbeskeder og tag-replacement

I GeoNote er der mulighed for at afsende standardbeskeder. Det kan gøre hverdagen lettere for vores medarbejdere, og på sigt vil vi kunne automatisere beskederne, så de sendes afsted, når en given betingelse er mødt.

I denne video lærer vi dig hvordan du:

1) Opretter en standardbesked

2) Gør brug af “Tag-replacements”.

Et “Tag-replacement er en pladsholder for en given værdi, vi ønsker indsat i stedet for pladsholderen. Det kunne eksempelvis være et navn, en dato eller måske et lejlighedsnummer.

For at lære mere om standardbeskeder og tag-replacement skal du klikke på videoen til højre.

4. App-statistik

For at sikre en sund tilslutning af brugere, og at vi løbende får flere beboere til at anvende BeboerAAB frem for email / telefon, er det nødvendigt at vi kan tilgå statistik for hvor mange aktive enheder BeboerAAB er installeret på, i hvilke perioder BeboerAAB bruges mest, hvor mange gange appen er lukket uden grund (crash) mv.

BeboerAAB er udviklet til to platforme: Android og iOS. Det betyder, at vi skal tilgå den nødvendige statistik to steder: 

Google App Developer-siden: klik her.

Apple App Analytics-siden: klik her.

For at få adgang, skal du kontakte IT.

Bemærk: Der gives kun adgang til dette, til ansatte i administrationen.

5. Problemløsning - Efterlign en bruger

Det kan være svært at beskrive præcis hvor det går galt. Det kender vi fra vores hverdag, og de fleste af os kender det særligt ifm. IT.

De fleste af os, kan ikke tale “IT-sprog” og prøver så godt vi kan, at beskrive hvordan oplever hvad problemet er.

Derfor har vi i GeoNote sørget for, at vi også kan efterligne en bruger.

Hvad betyder det?

Når vi efterligner en bruger, betyder det, efterligner det brugeren kan se, når brugeren logger ind på sin egen profil.

Det kan vi med særlig fordel gøre, når vi:

  1. Sammen skal finde ud af hvad problemet drejer sig om
  2. Hvis vi har svært ved at forstå hinanden
  3. Hvis vi skal undervise en bruger i, hvordan de bør tilgå en funktion eller lignende i GeoNote.